Od kilkunastu lat branża automotive w Polsce uznawana jest za jedną z najbardziej innowacyjnych branż krajowej gospodarki. Kolejne pomysły na produkcję polskiego samochodu, sugestie rządowe o konieczności zwiększenia nakładów na elektro mobilność czy nadal stosunkowo wysoki optymizm branży jeśli chodzi o potencjał rozwoju, to jedynie wybrane powody, aby przyjrzeć się rodzimej branży motoryzacyjnej.
Automotive w rękach prywatnych
Według statystyk części samochodowe, bo to właśnie na nich oraz na produkcji samochodów oparta jest działalność branży w Polsce, stanowią nawet 15% całości eksportu. W Polsce swoje fabryki ma prawie 70% wiodących producentów części i akcesoriów motoryzacyjnych. Wzrost produkcji jest generowany głównie przez rosnące zapotrzebowanie na samochody, w tym w szczególności na samochody nowe. Na tej podstawie oszacowano produkcję rok do roku, uzyskując wzrosty rzędu 5-7%. Liczbę niezależnych producentów, zajmujących się produkcją i wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań szacuje się na ponad 900. To właśnie te firmy inwestują nawet 10% uzyskiwanych dochodów w nowe technologie oraz badania, które mogą doprowadzić do wdrożenia innowacyjnych rozwiązań w przyszłości.
Outsourcing usług w automotive
Sektor automotive podkreśla od lat, że potrzebna jest spójna koncepcja dotycząca dalszego rozwoju. Kolejne decyzje rządów, jak choćby wprowadzanie podatków akcyzowych na samochody o określonej pojemności silnika bez konsultacji z producentami, naraża branżę na straty. Przejrzysta polityka motoryzacyjna pozwala także na przyciągnięcie kolejnych inwestorów w branży. Obecnie branża daje zatrudnienie nawet 250 tysiącom pracowników. Niektóre modele wybranych marek są w całości produkowane w Polsce, co również jest wskazywane jako atut branży automotive w Polsce. Daje się także zaobserwować malejący optymizm samych zarządzających. Co prawda około 40% nadal podkreśla chęć zatrudnienia kolejnych pracowników, to pojawia się realny problem z ich pozyskanie i zatrudnieniem. Nowoczesne technologie wiążą się z koniecznością zatrudniania specjalistów z wąskich dziedzin, którzy z kolei oczekują wyższych wynagrodzeń. Wzrost oczekiwań finansowych pracowników oraz ich malejąca liczba na rynku to realne problemy dla branży, co przekłada się raczej na przyjmowanie zleceń na produkcję podzespołów niż podejmowanie się produkcji samochodów w całości.