Legendarny kombajn – Bizon 0 24

pole - żniwa

Bizon to polskiej produkcji kombajn rolniczy. Najpopularniejsze kombajny zbożowe produkowane były w Płocku przez Fabrykę Maszyn Żniwnych od 1970 do 2004 roku. Lista modeli Bizona jest bardzo obszerna, jednak status prawdziwej legendy przyniósł marce model Super Z-050 i Z-056. Bizony cieszyły się ogromną popularnością zarówno w Polsce, jak i w sąsiednich krajach, przez co zaczęto produkcję modeli eksportowych.

Bizon Z056 – najpopularniejszy model

Kombajn Bizon Z056 produkowany był, aż osiemnaście lat. Poza zbożem, mógł służyć do zbiorów rzepaku, słoneczników, kukurydzy, traw i koniczyny.

Jego sześciocylindrowy silnik Leylanda, posiadał 6,6 litra pojemności i generował moc 100 koni mechanicznych. Znamionowa prędkość obrotowa silnika wynosiła 2200 obrotów na minutę, a napęd na koła przenoszony był za pomocą czterobiegowej skrzyni, poprzez przekładnię hydrauliczną. Skrzynia zastosowana w Bizonie, posiadała bieg wsteczny i trzy biegi do przodu.

Heder czyli zespół żniwny, był bardzo prostej konstrukcji. Najczęściej produkowana szerokość robocza to 420 centymetrów. Jego wysokość kontrolowało się za pomocą siłowników hydraulicznych. Umożliwiał ścinanie roślin na wysokości od 6 do 80 cm. Zastosowano w nim również możliwość odwrócenia kierunku pracy – hydrauliczny rewers. Nagarniacz miał średnicę 1 metra, a jego prędkość była regulowana poprzez układ hydrauliczny. Mogła ona wynosić od 16 do 45 obrotów na minutę.

Ścięte rośliny przechodziły przez chwytacz kamieni do zespołu młócącego. Zastosowany w nim bęben miał 125 cm szerokości, a jego średnica wynosiła 60 cm. Prędkość była regulowana za pomocą mechanicznie sterowanej przekładni bezstopniowej, a zakres obrotów wynosił od 520 do 1100 obrotów na minutę.

Plewy i zanieczyszczenia wyrzucane były wraz z wymłóconą słomą za kombajn. Oczyszczone zboże było transportowane do zbiornika w górnej części kombajnu, który miał pojemność od 2,5 metra do 3 metrów sześciennych. Przenośnik ślimakowy zapewniał czas rozładunku maksymalnie do 2 minut.

Co się stało z Bizonem?

W 2001 roku, produkcję Bizonów przejęła znana na całym świecie firma New Holland. Zaprzestała ona jednak produkcji, ze względu na przestarzałość konstrukcji. Po 5 latach przerwy, New Holland wyprodukował nowego Bizona TC54, natomiast po wprowadzeniu serii TC5000, miano Bizona otrzymał najmniejszy kombajn tej serii – TC5040. Model ten był produkowany od 2006 do 2012 roku. Po 2012 roku, zakończyła się produkcja Bizona, który przeszedł do historii.

Bizon w dzisiejszych czasach

Pomimo zakończenia produkcji bizona w 2012 roku, wciąż można zauważyć ich dużą ilość na polach. Warto również wspomnieć, że kultowe modele Z056 do dzisiaj służą wielu rolnikom i nie są rzadkim widokiem w małych miejscowościach. Dostępnych jest również wiele ofert na portalach aukcyjnych, na których można kupić działającego Bizona Z056.

Jak widać Bizon mimo upływu lat, wciąż nadaje się do użytku, a jego zasługi dla rozwoju polskiego rolnictwa i motoryzacji z pewnością nie zostaną zapomniane.

Previous Article

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *